Ansök om kostnadsfri HLR-utbildning & hjärtstartare för utomhusplacering – tillsammans räddar vi liv!
Varje år drabbas över 6 000 personer av plötsligt hjärtstopp utanför sjukhus – och tyvärr överlever färre än 13 %. Det vill vi förändra. Sparbanksstiftelsen Kronan vill vara en del av lösningen och stödjer initiativet Hjärtuppropet, som har som mål att fördubbla överlevnaden vid hjärtstopp till år 2030. Därför erbjuder vi nu föreningar och ideella organisationer möjlighet att ansöka om finansiering som omfattar: ✅ Digital HLR-utbildning för 24 personer och en praktisk, instruktörsledd HLR-utbildning för 12 personer (utbildningen är ett krav för att få något av nedan)
✅ En hjärtstartare av högsta kvalitet, med övervakat och uppvärmt utomhusskåp, försäkring (4 år) och service i 8 år ✅För dig som har en hjärtstartare som är högst fyra år gammal finns möjlighet att ansöka om utbildning samt ett övervakat och uppvärmt utomhusskåp med försäkring och service i fyra år, för att göra hjärtstartaren tillgänglig genom utomhusplacering. Målet är att fler människor ska kunna agera vid hjärtstopp, och att hjärtstartare ska finnas tillgängliga, synliga och fungerande där de verkligen behövs. Vem kan ansöka? |
|
Viktigt att veta efter beviljad ansökan:
För att säkerställa långsiktig effekt och tillgänglighet finns följande krav:
🔹 Hjärtstartaren med skåp ska monteras utomhus av behörig elektriker för bästa synlighet, och anslutas till elnätet, inom 2 månader efter leverans.
🔹 Kostnaden för montage och elinstallation bekostas av föreningen eller organisationen.
🔹 Den digitala och praktiska HLR-utbildningen ska vara genomförd inom 4 månader.
🔹 Efter leverans kommer utbildningsföretaget att kontakta den person som signerade ansökan för att boka in ett utbildningstillfälle för den praktiska delen.
🔹 Tre personer ska utses som ansvariga kontaktpersoner och kommer få SMS och mejl från det övervakade skåpet vid eventuella driftstörningar. Förändringar av dessa kontaktpersoner ska rapporteras till leverantören.
🔹 Hjärtstartaren ska registreras i det nationella registret för hjärtstartare (hjartstartarregistret.se).
🔹 Vid användning av hjärtstartaren ansvarar föreningen/organisationen för att själva bekosta återställning med nya elektroder, vilka ska beställas genom leverantören.
🔹 Vid ett eventuellt försäkringsärende ska föreningen/organisationen omgående anmäla detta till leverantören. Därefter ska en stöldanmälan göras via polisens hemsida.
🔹 För den som ansöker med en befintlig hjärtstartare gäller att den ska ha minst sex års återstående garantitid och vara av ett fabrikat som är kompatibelt med övervakningsskåpet. Se bifogad länk för lista över kompatibla modeller: https://www.rotaid.com/aed-compatibility
ANSÖKNINGSFORMULÄR